A Világgazdasági Intézet blogja

Világgazdasági Intézet, MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont / Institute of World Economics, Centre for Economic and Regional Studies HAS





Friss topikok

Címkék

adóharmonizáció (1) adósságfinanszírozás (4) adósságválság (2) Afrika (1) agrárkereskedelem (2) agrártermelés (2) agriculture (2) ajánló (4) akkumulátor gyártás (1) alterglobalizáció (1) Amerikai Egyesült Államok (11) arab országok (1) árfolyamrendszer (1) artner annamária (23) asean (1) Asger Olesen (1) asia (1) austerity package (1) Ausztria (2) autóipar (4) automotive industry (1) bailout (1) bankia (1) bankszabályozás (2) Basel III (1) bázel (1) belső (1) belső fogyasztás (1) beruházás (1) biedermann zsuzsánna (5) bitcoin (1) Bolsonaro (1) Brazil (1) Brazília (6) brazília (3) brexit (4) buborék (1) business capture (1) central and eastern europe (3) chiang mai (1) China (3) cikkajánló (1) Ciprus (1) climate change (7) cmi (1) covid (1) CRD IV (1) crisis (3) csehország (1) david ellison (4) David Ellison (1) davos (2) Deák András (5) demokrácia (1) dezséri kálmán (2) digitális megosztottság (1) digitalizáció (1) Dodd-Frank Act (1) durban (1) eastern partnership (1) Egyesült (1) Egyesült Államok (1) Egyesült Királyság (8) elnökválasztás (4) éltető andrea (33) EMIR (1) energetics (2) energetika (1) eng (29) értéklánc (1) északi országok (1) EU (27) EU-büdzsé (2) euró (7) euró-csatlakozás (1) Európa (1) európai (3) Európai Bizottság (3) eurózóna (12) eurozóna (7) EU Climate Policy Framework (1) exportdiverzifikáció (1) exportorientáció (1) exportorientált növekedés (1) facebook (1) farkas péter (7) FDI (2) Fehér könyv Európa jövőjéről (1) feldolgozóipar (1) felháborodottak (1) felzárkózás (3) fenntarthatóság (3) financial market regulation (1) financial reform (1) financial solidarity (1) fogyasztás (1) földgáz (2) franciaország (8) függetlenség (2) g20 (1) g8 (1) gazdasági növekedés (3) GGTTI (1) globális értékláncok (3) globalizáció (2) Göd (1) görögország (18) görög államadósság (2) greece (1) grexit (1) Grúzia (1) gyár (1) hans petersson (1) Hans Petersson (1) háttéranyag (1) Hegedüs Zsuzsanna (10) Horvátország (1) Huawei (1) humán tőke (1) hun (191) Hungary (5) ifjúsági munkanélküliség (1) indonézia (1) ingatlanbuborék (1) innováció (1) International Visegrad Fund (2) investment screening (1) ipar4.0 (1) iparfejlesztés (2) Irán (1) írország (2) italy (1) John Szabó (3) jubileumi konferencia (1) K+F (1) kamat (1) kapitalista piacgazdaság (1) kapitalizmus (1) kap reform (1) Katalónia (9) keleti partnerség (1) kelet ázsiai regionalizmus (1) Kerényi Ádám (8) kereskedelem (1) kína (13) Királyság (2) kiss judit (8) klímacsúcs (1) költségvetés (2) konferencia-beszámoló (2) könyvajánló (1) kornai jános (1) környezetvédelem (1) koronavírus (10) Kőrösi István (7) közép kelet európa (9) közös agrárpolitika (1) központosítás (1) kriptovaluta (1) kutatási beszámoló (1) labour (1) labour reform (1) Lakócai Csaba (2) légszennyezés (1) lemaradás (1) leminősítés (1) ludvig zsuzsa (4) LULUCF (2) magyarország (8) magyar nemzeti bank (1) Magyar Tudományos Akadémia (1) malajzia (1) marco siddi (1) market (1) Martin Schulz (1) Mattias Lundblad (1) menekültek (1) mezőgazdaság (3) MiFID (1) migráció (2) minimálbér (1) mnb (1) modellváltás (1) Moldova (1) monitoring-jelentés (1) MTD (1) műhelybeszélgetés (1) működőtőke (1) multipolaritás (1) munkaerőpiac (4) munkanélküliség (3) N. Rózsa Erzsébet (1) Nagy Péter (2) Naszádos Zsófia (6) Németország (4) nemzetközi pénzügyi rendszer (3) nemzetközi termelési rendszerek (1) népszavazás (2) Norway (1) novák tamás (5) növekedés (2) nyersanyag-gazdaság (1) OFDI (1) ökoszociális piacgazdaság (1) oktatás (1) olajár (1) olaszország (1) One Belt One Road (1) OPEC (1) open letter (1) oroszország (10) Orosz Ágnes (5) pénzügyi tervezet (1) Peragovics Tamás (2) Peter Golias (1) population (1) porfolioblogger (3) portfolioblogger (163) portugal (2) portugália (2) Post-Kyoto Framework (1) processes (1) public finance consolidation (1) putyin (1) rácz margit (19) reálkamat (1) recession (1) recesszió (1) Ricz Judit (5) római klub (1) románia (1) Románia (1) russia (1) simai mihály (5) Skócia (1) social (1) Solti Ágnes (2) somai miklós (19) spain (3) spanyolország (25) state capture (1) svédország (1) Szalavetz Andrea (3) szankciók (1) Szanyi Miklós (1) szegénység (1) szerbia (1) szigetvári tamás (7) Szijártó Norbert (4) szociális világfórum (1) sztrájk (1) szunomár ágnes (10) szüriza (3) szuverén vagyonalapok (1) társulási szerződés (1) terepkutatás (1) termelési (1) területi mintázat (1) thaiföld (1) think tank kerekasztal (1) tobin adó (1) törökország (5) trade (1) ttip (1) túlzott deficit eljárás (1) Túry Gábor (5) új tagországok (1) Ukraine (2) ukrajna (5) unió (2) United States of America (1) USA (1) választások (28) vállalati döntéshozatal (1) vállalati jövedelemadó (1) vállalati útonállás (1) válság (53) Vida Krisztina (4) vietnám (1) világgazdasági fórum (1) VIlággazdasági Intézet (1) világgazdasági kihívások (5) világgazdasági növekedés (4) világkereskedelem (4) visegrádi országok (3) Visegrad countries (2) völgyi katalin (2) Volkswagen (1) weiner csaba (2) welfare models (1) welfare state (1) Wisniewski Anna (1) world social forum (2) world trade (1) wto (1) Címkefelhő

Egyedül nem megy - Pár statisztikai adalék az ukrán, moldáv és grúz társulási szerződésekhez

2014.07.01. 15:03 Világgazdasági Intézet

A három posztszovjet ország, Grúzia, Moldova és Ukrajna által az EU-val aláírt társulási szerződések várható hatásaival kapcsolatban meglehetősen nagy a bizonytalanság. Ennek egyik okát a beígért orosz szankciók jelentik, a másikat pedig az a tény, hogy minden külkereskedelmi nyitás későbbi mérlegét az érintett gazdaságok versenyképessége határozza meg. Márpedig ha most lehántjuk a társulási szerződésekről a politikai pátoszt, jogosan kételkedhetünk, hogy ezek a gazdaságok mennyire lesznek képesek kihasználni a kereskedelempolitikai nyitásból fakadó esélyt.

A kelet-közép-európai országok esetében a társulás és a vele járó szabadkereskedelem az exportvezérelt növekedési modellre való áttérés egyik lépcsője volt: bizonyosságot kínált ezen országok jövendő uniós tagságára vonatkozóan egy konjunkturális világgazdasági időszakban, amikor ezek az országok saját jogon is növekvő tőkevonzó képességgel rendelkeztek. Mindez hiányzik a mostani társulási körből: egy stagnáló uniós piacon, tagsági ígéret nélkül és meglehetősen rossz belső strukturális kondíciókkal társul három olyan ország, amelyek eddig is képtelenek voltak jelentős exportiparágakat magukhoz vonzani. Nem véletlenül, ezen államok külpiaci nyitottsága egyelőre alacsony (pl. Grúzia esetében), vagy legfeljebb közepes (Moldova és Ukrajna vonatkozásában). A nyitás értelme tehát leginkább az lenne, hogy ezek a gazdaságok az európai piacra termelő exportágazataikba jelentős tőkeinjekciót kaphassanak.

Ehhez képest az elmúlt évtized külkereskedelmi statisztikái alapján nem tűnik úgy, mintha ezek a gazdaságok közelednének az Európai Unióhoz. Így pl. az 2000-es évek ukrán gazdasági növekedése nagyobb mértékben épült az újjáéledő FÁK piacokra, mint az uniósra. Ezen belül is kiróbbanóan jól szerepelt az orosz piac: az orosz vámstatisztika szerint 2003 és 2013 között 4,44 milliárd USD-ről 15,79 milliárdra nőtt az ide irányuló ukrán kivitel. Ha pedig valakinek kétsége lenne ezen dinamika jellegéről, nem az ukrán mezőgazdasági és kohászati termékek adták a növekedés gerincét, sokkal inkább a valószínűleg máshol eladhatatlan ukrán gépipari termelés. 2013-ban az export több, mint harmadát már nukleáris gépipari, elektromos berendezések és járműipari termékek adták. Mindez egy jelentős “posztszovjet klaszter” létére utal az ukrán gazdaságon belül. Így az Európa felé kacsintgató politikai külcsín egy Belaruszhoz legalábbis részlegesen hasonló gazdasági belbecset takar. Afelől pedig kevés kétségünk lehet, hogy mi történne a belarusz gazdasággal egy gyors világgazdasági nyitás esetén...

Deák_0701_tabla_kep.jpg

Grúziát Moszkva korábbi kereskedelmi szankciói és blokádja “megóvta” az orosz piaci expanziótól. A 2004-ben a FÁK-on belüli listát toronymagasan vezető Oroszország majdnemhogy teljesen eltűnt a grúz exportpartnerek közül. Viszont helyét nem az Unió, hanem az olajbevételekből dagadó azeri piac vette át: egyedül ide több árut exportálnak, mint az EU egészébe. Így viszont kérdéses, hogy a 2012-ben a grúz kivitel mindössze 14,8%-át adó uniós reláció liberalizálása milyen érdemi lökést adhatna ezen gazdaságnak. Az pedig végképp vitatható, hogy egy ekkora szegmensért érdemes-e átvenni az uniós acquis 60-70%-át. Ez persze szükséges, ha valaki az EU piacára akar termelni, de nem feltétlenül és egyértelműen hasznos, ha azon kívüli piacokon kell versenyeznie.

Moldova mind földrajzi közelségéből, mind relatív fejletlenségéből fakadóan a leginkább ráutalt az EU piacaira: mind a FÁK, mind az EU durván felerészt osztozik a moldáv kivitelből és annak szerkezete sem rejt nagyobb egyenlőtlenségeket. Ugyanakkor kétséges, hogy egy erősen agrárjellegű külkereskedelem miként tudna érvényesülni az uniós piacon és milyen pozíciókat tud majd megőrizni otthon a vámlebontás időszakában. A teljes moldáv export bő kétharmada mezőgazdasági vagy könnyűipari termék, ami meglehetősen nehéz terep az Unióban. Mindenesetre nem tűnik könnyűnek kívülről, tagság nélkül hatékonyan integrálódni egy, a közös agrárpolitika  által meghatározott, szigorúan szabályozott élelmiszerpiachoz.

Mindezek alapján megfogalmazható pár szakértői sejtés. Egyrészt kevés kétség fér ahhoz, hogy a társulási szerződés hosszabb távon növelheti az uniós piac súlyát ezen országok gazdaságában, külkereskedelmében. A kérdés inkább ezen integráció formája, szerkezete lesz. Az érintett országok közeledhetnek az Unióhoz “visegrádiasan”, legyűrve saját intézményi hiányosságaikat és mikroszinten is integrálódva a nyugati munkamegosztásba. Az esélyek nem túl jók, kétséges, hogy ebben mekkora segítség egy szabadkereskedelmi egyezmény. Kudarc esetén is valószínűleg közelednek majd Európához, csak inkább fogyasztóként, saját belső termelőik piaci részesedésének kárára.

Másfelől a helyén kell kezelni a potenciális orosz szankciókat. Grúzia esetében az oroszok “elmentek a falig”, így itt inkább egy ajánlattal, a meglévő szankciós szigor enyhítésével lehet már csak próbálkozni – egyébként Szakasvili bukása óta Moszkva ezt alkalmazza is. Moldova és Ukrajna vonatkozásában a kereskedelempolitikai lépések igencsak megdrágíthatják a társulást, bár az utóbbi esetben pár iparági vertikum esetében (nukleáris ipar, gépgyártás) vannak interdependenciák. Azonban nem lebecsülve az ezen lépések okozta károkat, az orosz nyomásgyakorlás az esetek java részében nem más, mint a meglévő versenyképességi hátrányokkal való visszaélés. Tipikusan ilyen a gázárkérdés: az oroszok által 2009 óta kért ukrán vagy moldáv gázár nem különbözött érdemben a kelet-közép-európai szinttől, alig magasabb annál (ez alól kivétel Ukrajna 2014 áprilisa óta). A probléma inkább az, ami előtte volt, hogy 2009-ig az európai piacinál kedvezőbb árképzéssel szubvencionálták ezen államok alacsony energiahatékonyságát. 2012-ben egységnyi ukrán GDP megtermeléséhez hétszer annyi energia kellett, mint Németországban. Ilyen helyzetben a belső energiakereslet visszafogása, a hatékonyság amúgy nemzetgazdaságilag drága javítása a szuverenitás ára, a külpolitikai és -gazdasági orientációs döntési jog előfeltétele.

Végezetül a “világgazdasági senki földjén maradás” sem ígér sok jót, mi több, úgy tűnik nem is nagyon lehetséges. Leszámítva az olajexportból megerősödött Azerbajdzsánt, az összes nyugati FÁK és kaukázusi állam letenni látszik a voksát vagy az EU, vagy az oroszok vezette Eurázsiai Unió mellett. Mindazonáltal ezért aligha jár fanfár.  A Nyugat eddig nem mutatott érdemi készséget arra, hogy ezen országok integrálásához szükséges áldozatokat meghozza. Olyannyira, hogy mivel az EU keleti partnerségi programjában az elmúlt fél év ukrajnai eseményei sem hoztak érdemi elmozdulást, kétséges, hogy lesz-e ilyen egyáltalán a belátható időn belül. Oroszországnak inkább megnyílna a zsebe, de itt kérdéses a perspektíva, a fenntarthatóság, a jóhiszeműség és pár helyen a társadalmi támogatás. Pár éven belül meglátjuk, mire mennek ezek az államok ilyen versengő közegben. Azonban valószínű, hogy ezen országok amúgy is törékeny fejlődésének jobbat tenne, ha mindkét piaci szegmensre támaszkodhatnának egymással párhuzamosan. Függetlenül attól, hogy most melyik oldalra álltak éppen.

Deák András

2 komment

Címkék: ukrajna hun portfolioblogger Moldova Grúzia társulási szerződés Deák András

A bejegyzés trackback címe:

https://vilaggazdasagi.blog.hu/api/trackback/id/tr436464199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrZ (törölt) 2014.07.02. 14:30:18

Volna ott még 5 millió oroszországban dolgozó vendégmunkás helyzete, ebből 3,5m ukrán(orosz), akiknek a hazautalása nagyon fog hiányozni.

Meg mi lesz a közel-keleti háborúkkal ukrán (donyecki) fegyverek nélkül, kénytelen lesznek amerikait venni, de az meg drága, még a végén kérniük kell vagy 500mil dollár kölcsönt (opsz...).

Biztosak vagytok benne hogy lesz még ukrajna?
Mert nekem nem úgy tűnik.

Larry Silverstein 2014.07.02. 15:39:22

Az integráció formája a következő: Küldjük oda Bajnait aki 3 év múlvára ígér német béreket, aztán ellopja azt is amilyük vót.

Kiváló ember a feladatra.
süti beállítások módosítása